کد خبر : 209095
تاریخ انتشار : جمعه 20 مرداد 1402 - 20:41

شهری که آرزوهایش به دست مدیریت شهری محقق شد/ شهری زیبا که می‌شد امید را در آن دید

شهری که آرزوهایش به دست مدیریت شهری محقق شد/ شهری زیبا که می‌شد امید را در آن دید

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، محمدیه که بین مردم استان با نام “زیباشهر” شناخته شده در آستانه روز خبرنگار میزبان خبرنگاران استان بود، شهری که طرح‌های نو در آن باعث شده اسم زیباشهر زیبنده آن باشد. ساعت حدود ۹ بود که کم کم بیشتر خبرنگاران دعوت شده، از رسانه‌های مختلف مکتوب و آنلاین و

شهری که آرزوهایش به دست مدیریت شهری محقق شد/ شهری زیبا که می‌شد امید را در آن دید

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، محمدیه که بین مردم استان با نام “زیباشهر” شناخته شده در آستانه روز خبرنگار میزبان خبرنگاران استان بود، شهری که طرح‌های نو در آن باعث شده اسم زیباشهر زیبنده آن باشد.

ساعت حدود ۹ بود که کم کم بیشتر خبرنگاران دعوت شده، از رسانه‌های مختلف مکتوب و آنلاین و از سلایق مختلف، مقابل شهرداری ایستاده بودند و منتظر یک تور چند ساعته برای آشنایی با پروژه‌ها، یک اتوبوس و مینی‌بوس منتظر خبرنگاران بود، سوار شدیم و بعد از یکی دو دقیقه شهردار و اعضای شورا وارد اتوبوس شدند، ماشین‌های جداگانه با کولر خنک و امکانات ویژه نداشتند و در برنامه‌ای که برای خبرنگاران بود، با صمیمیت کنار آن‌ها قرار گرفتند.

فرهنگ و هنر ایرانی تکمیل کننده معنویت گلزار شهدا

حضور در گلزار شهدای گمنام و گل‌افشانی مزار، آغازگر برنامه بود، البته از پروژه بازپیرایی و مرمت بنای گلزار شهدا هم شنیدیم.

فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی به دستان هنرمندان بومی استان در کنار هم قرار گرفته بودند تا فضای معنوی را دوچندان کند، کتیبه‌های سنتی و کاشی‌کاری‌های گل مرغی در بنا به چشم می‌خورد و در کنار این بنای معنوی و ایرانی یک عکس یادگاری ثبت کردیم.

خداحافظی با دست‌اندازها و جوب‌های شهر محمدیه

خیابان‌ها و معابر بدون دست‌انداز و چاله که علاوه بر زیبایی منظر شهری به کاهش صدمات و حوادث منجر می‌شود، خواسته هر شهروندی است، برای این مطالبه مردمی سال گذشته حدود ۱۳۰ هزار مترمربع آسفالت شده بود و در بازدید از این پروژه عنوان شد که برای امسال ‌اجرای ۲۲۰ هزار متر مربع در برنامه مدیریت شهری بود و برای آن ۷۰ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده بود.

پروژه بعدی هم طرح مفیدی بود که به ارتقای بهداشت محیط و کاهش حوادث کمک می‌کرد.

محمد پیری این وعده را داد که با لوله‌گذاری ۱۰ هزار متر محمدیه به شهر بدون جوب تبدیل می‌شود، با این اقدام علاوه بر تاثیر در بهداشت به عرض خیابان هم افزوده و تردد را تسهیل می‌شود.

این پایان ماجرا نیست، شهردار محمدیه از طرحی گفت که درحال مطالعه است و در آن آب‌های سطحی پس از جمع شدن در مخزن خارج از شهر بازچرخانی می‌شود که در شرایط بحرانی آب، به احیای فضای سبز کمک می‌کند.

شهردار و در کنار او اعضای شورا در تک تک بازدیدها باصبوری طرح‌ها را توضیح می‌دادند، در ادامه به طرح ابتکاری رسیدیم که با تصمیم جسورانه مدیریت شهری برای اولین بار در سطح کشور اجرایی شده است.

تصمیمی جسورانه برای اولین بار در کشور

پارک سوار محمدیه، جایی بود که ماجرای یادداشت روی شیشه اتوبوس را متوجه شدم، ۱۹ اتوبوس برون شهری و ۱۵ اتوبوس درون شهری در کنار تعدادی ون در محمدیه و مهرگان روزانه حدود ۱۵ هزار نفر را به صورت رایگان در سطح شهر و به سمت قزوین جابه‌جا می‌کنند.

محمد پیری با تاکید بر اینکه رایگان بودن حمل و نقل عمومی وظیفه شهرداری‌ها است، گفت: با رایگان شدن تردد، هزینه خانواده‌ها در هر ماه حدود دو تا سه میلیون تومان کاهش پیدا می‌کند، درواقع نوعی یارانه پنهان است که در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد و برای توسعه این طرح ۱۰ اتوبوس و ۷ ون هم خریداری شده است.

این طرح علاوه بر کمک به معیشت خانواده‌ها با کاهش تردد خودروهای شخصی، به محیط زیست و ارتقای تعامل اجتماعی کمک می‌کند، شهردار محمدیه بر این باور است باید روش‌ها را تغییر داد و به سمت توانمندی شهروندان و حفظ کرامت آن‌ها حرکت کرد.

بوستان بزرگ ۱۱ هکتاری، یک قدم برای جذب گردشگر از اتوبان

پروژه مجتمع مروارید که با کاربری تجاری، فرهنگی و اداری برنامه‌ریزی شده هم بعد از چند مدت راکد بودن درحال ساخته شدن بود تا به رونق شهر کمک کند.

بلوار شهید بابایی، بازدید از توسعه محمدیه در منطقه هفت و بعد هم بوستان بزرگ ۱۱ هکتاری مقصد بعدی ما بودند.

بوستانی با کاربری‌های متنوع از رستوران و فست بود تا سالن و فضای سبز طراحی شده بود، ساختمان‌های آن آماده بودند و با اتمام ورودی بوستان با ۱۴ واحد تجاری و ایجاد فضای سبز، آماده بهره‌برداری خواهد بود.

به گفته پیری هزینه ساخت ورودی و واحدهای تجاری آن ۲۵ میلیارد است و سعی داریم از ظرفیت اتوبان که در کنار این بوستان است به بهترین شکل استفاده کنیم تا مسافران در این بوستان توقف کرده و از امکانات بهره ببرند.

شهر جدید مهرگان؛ مقصد بعدی برای پروژه‌ها

شهر جدید مهرگان هنوز تحت مدیریت شهری محمدیه قرار دارد، پس به سمت این شهر جدید حرکت کردیم، برای رسیدن به مهرگان باید از پل زیرگذر عبور کرد، پیش از این ارتفاعش پایین بود و ماشین‌های سنگینی که اطلاع نداشتند در آن گرفتار می‌شدند، افزایش ۷۰ سانتی‌متری ارتفاع این پل مشکل را حل کرده بود.

 چالش ماشین سنگین‌ها حل می‌شود

پارکینگ پنج هکتاری ماشین سنگین‌ها اولین پروژه بازدیدی در مهرگان بود، البته با این مزیت که ۸۰ مغازه تعمیرگاهی هم در آن راه‌اندازی می‌شود تا نیاز راننده‌ها رفع شود.

اینجا به تماشای “تنهاترین مسیر” می‌نشینیم

برای دیدن پروژه بعدی که می‌رفتیم آماده سازی نمایش بزرگ میدانی “تنهاترین مسیر” در مسیر ما قرار داشت، توقفی کردیم و از این طرح که بزرگترین نمایش میدانی کشور بوده و بنا است در دو هکتار اجرا شود، شنیدیم.

نمایشی که از ابتدای ماه صفر به مدت ده شب از ساعت ۲۰ تا ۲۴ اجرا می‌شود.

ظرفیت مردمی محمدیه و مهرگان در کنار کانون فرهنگی “ساد” قرار گرفته بود تا اقدام بزرگ فرهنگی و هنری را رقم بزند.

از آماده‌سازی معابر مسکن ملی و آتش‌نشانی شماره دو هم شنیدیم و در کنار کانال آبیاری دشت قزوین توقف کردیم.

کانال آب؛ تهدیدی که به فرصت تبدیل شد

قزوین استانی ساحلی نیست اما سالانه تعداد زیادی غرق‌شدگی داریم، کانال آب یکی از عوامل اصلی غرق‌شدگی بود با پیگیری‌های انجام شده ۲۵۰۰ متر حاشیه کانال ایمن‌سازی شده و بعد از آن در این محدوده حادثه نداشتیم.

هشت هکتار پارک ساحلی، دریاچه و جاده سلامت در کنار این کانال اجرا می‌شود، به گفته پیری تهدیدی که در کنار مهرگان بود را به فرصت تبدیل کردیم، نه تنها حوادث کاهش پیدا می‌کند، بلکه مردم می‌توانند از فضای سبز و جاده سلامت برای اوقات فراغت استفاده کنند.

نشستی صمیمی و تجلیل از خبرنگاران

بعد از بازدید از پروژه‌ها باز هم راهی شهرداری شدیم و پس از نشستی صمیمی از خبرنگاران تجلیل شد.

پایان بخش برنامه‌ها هم بازدید از تالار، مجتمع تجاری و فروشگاهی بود، به گفته اعضای شورا این مجتمع چند سال مخروب بود، اما شهرداری آن را احیا کرد و به درآمد پایدار برای شهر تبدیل شده است.

پیش از این چند بار محدود، تلفنی با چند نفر از اعضای شورا گفت‌وگو داشتم، اما این برنامه اولین دیدار حضوری بود، صمیمیت و مردمی بودن نکته مهمی بود که از این برخورد دیدم، مسئولینی که مدیریت جهادی داشتند و حفظ “زیباشهر” و ارتقای کیفیت آن از اهداف تعیین شده آن‌ها بود، مدیریت شهری با توانایی برای تحقق این اهداف قدم برمی‌داشت.

شهری زیبا و پرامید که در منظر شهری هم می‌توان زیبایی و امید را در آن دید و طرح‌هایی که دیدیم هم این را تایید می‌کرد، تبدیل شدن به شهرستان یکی از مطالبات مهم مدیریت شهری و مردم این شهر است که تحقق آن به رشد دوچندان آن کمک می‌کند.

انتهای پیام/منبع:ایلنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چگونه رپورتاژ بنویسیم؟

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح